Diabetes heeft verschillende oorzaken, het kan komen door te weinig beweging en overgewicht maar is ook deels genetisch bepaald. Wat de oorzaak ook is, de gevolgen kunnen groot zijn. Mogelijk ervaart u een verminderde conditie, mist u kracht of zou u meer willen dan uw lichaam momenteel kan. Wanneer u uw levensstijl niet aanpast kan diabetes op de lange termijn blijvende gevolgen hebben. Fysiotherapie Smith biedt een specifiek beweegprogramma Diabetes om u te helpen bij het omgaan met diabetes.

Wat is diabetes?

Diabetes wordt ook wel suikerziekte genoemd. In tegenstelling tot wat veel mensen denken betekent dit niet dat u geen suiker meer mag eten. Diabetes betekent dat het lichaam te weinig insuline aanmaakt. Wanneer je eet gaat je bloedsuikerspiegel omhoog, om die te laten dalen heb je insuline nodig. Dat gebeurt normaal gesproken automatisch. Wanneer het lichaam te weinig insuline heeft blijven de bloedsuikers dus te hoog. Dat verklaart de naam suikerziekte.

Wat kunt u zelf doen?

U kunt leren om goed om te gaan met diabetes, zodat u zo min mogelijk klachten ervaart. Beweging is hierbij essentieel. Bewegen heeft direct invloed op uw bloedsuikerspiegel. Door te bewegen maakt uw lichaam meer insuline aan en met meer insuline kan het zijn dat u uw medicatie kan verminderen of zelfs kan laten staan. Daarnaast is een gevarieerd voedingspatroon ook zeer belangrijk.

Speciaal voor mensen met diabetes mellitus type 2 is in samenwerking met een diëtist, diabetesverpleegkundige en huisartsen een beweegprogramma Diabetes ontwikkeld. Diabetes wordt veel in relatie gebracht met overgewicht. Toch is afvallen niet het primaire doel van het beweegprogramma. Bewegen en dagelijks in beweging blijven is het doel in combinatie met een betere en evenwichtigere voeding. Onze visie is dat door dagelijks meer te gaan bewegen en dat u dit ook kunt volhouden over langere tijd, u vanzelf gewicht gaat verliezen. Er zijn tijdens het beweegprogramma ook 6 educatie lessen. Met meer kennis over uw ziekte en voeding, bent u beter in staat om uw leefpatroon te verbeteren en vast te houden. Onze fysiotherapeut Gerry heeft dit programma mede ontwikkeld en begeleidt de deelnemers van het programma in onze praktijk.